De geschiedenis

In 1898 loopt op de werf van D. Goedkoop jr. in Amsterdam de motorschuit Gebroeders van stapel. Het schip van 21.5 meter lang en 4.68 meter breed is besteld door de handelsonderneming Wessanen en Laan uit Wormerveer om als beurtscheepje te dienen. In het schip staat een  Petroleummotor van 12epk.

Overgangsperiode

Het is de tijd waarin de zeilvaart overgaat naar motorvaart en naar schepen van dit formaat. De Gebroeders werd in de Zaanstreek ingezet om lijnzaad te vervoeren. Lijnzaad werd (en wordt) onder andere gebruikt om olie en veevoer te maken. Het schip heeft altijd voor de handelsonderneming Wessanen een beurtveer gevaren met verschillende schippers. De schipper en zijn gezin woonden niet aan boord maar in een huisje aan de wal.

Tweede wereldoorlog

Tijdens de tweede wereldoorlog werd de Gebroeders ingevorderd door de Duitse bezetter en ingezet voor voedseltransporten. Deze transporten werden in een konvooi gevaren en bewaakt door gewapende schepen. Ondanks de bewaking zagen de schippers kans om zo af en toe een klein deel van hun lading over boord te zetten. Dit werd dan ’s nachts met kleinere bootjes weer opgevist om verdeeld te worden onder de mensen die geen voedselbonnen hadden.

Laatste schipper

De laatst bekende schipper op de Gebroeders is Henk Bakker. Hij stapte als knecht in 1956 bij Niek Peetoom aan boord. Omdat Niek al tegen zijn pensioen aanliep kreeg Henk snel de kans om schipper te worden. Hij was toen de jongste schipper ooit in de Wessanenvloot.

Henk voelt zich eigen baas op zijn schip. Als de vaardag voorbij was werkte hij voor een extra zakcentje nog wel mee in de losploeg voor de fabriek.

In de loop van de jaren zeventig werden alle schepen van Wessanen verkocht. Voor de schippers en hun knechten werd in de fabrieken ander werk gezocht en de aller oudsten konden vervroegd met pensioen. Voor Henk betekende dit dat hij silobaas werd in de veevoerfabriek De Ster. Zo had hij nog wel te maken met de schepen die voor de wal komen.*

Recente geschiedenis

Wat er na de verkoop door Wessanen met de Gebroeders gebeurd is, is niet heel erg duidelijk. In het scheepskadaster is vermeld dat het schip is gekocht door een meneer die het als woonschip heeft gebruikt en uit verhalen weten we dat het schip nog lang als woning heeft gediend aan de Zaan, in de buurt van de Ster, maar ook in de binnenstad van Amsterdam heeft gelegen.

Toen wij in het voorjaar van 2018 de Gebroeders zagen liggen was het een lege huls op het droge. Het schip lag al een tijdje op de ADM werf en afgezien van de lijn en vorm van de romp was er weinig moois aan. Toch werden wij verliefd. Na een hoop onderhandelingen hebben we het schip kunnen kopen om haar om te bouwen naar onze droom. Een duurzaam en energieneutraal varend schip dat voor trainingen en vergaderingen kan worden gebruikt.

Wat wij dan weer heel erg leuk vinden is dat Royal Wessanen NV tegenwoordig nog steeds bestaat en een van de allergrootste producenten en distributeurs van biologische voedingsproducten in Europa is. Zo is niet alleen het schip weer terug in de vaart maar komen ook de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid van de oude en de nieuwe eigenaar redelijk overeen.

*bron De Wormerveerse Schipperij / Letty Swart – de Ridder / 4e uitgave Wormerveer, november 2015