Het is al weer een poos geleden dat we iets van ons hebben laten horen. Op de eerste plaats hebben we niet zo veel te vertellen aangezien we door alle COVID beperkingen gesloten zijn. Om nu alweer te gaan vertellen dat we volledig los van de wal onze energiehuishouding kunnen volhouden, dat weten jullie toch allemaal al lang 😉

We zijn de afgelopen maanden eens goed in de ventilatiematerie gedoken. Ons schip ligt stil want de anderhalve meter kunnen we niet waarborgen, dat is uiteraard een nare bijkomstigheid van een nog veel naardere situatie. In onze nieuwsbrief schreven we er het volgende over:

Ventilatie

Nu er steeds meer (vakantie) reizigers het vliegtuig nemen zijn wij eens in de luchtverversing gedoken. Hoe meer onderzoek er wordt gedaan, hoe groter der rol van goed ventileren lijkt te spelen. Het COVID-19 virus wordt vooral verspreidt via druppeltjes in de lucht, zogenaamde aerosols. Een mondkapje vinden wij geen gezicht dus dat gaan we niet verplicht stellen. Daarnaast denken wij dat je bij een vergadering het gehele gezicht van iemand wil zien, niet alleen de bovenste helft. Spatschermen doen afbreuk aan onze sfeer en de uitstraling (waar vind je een beetje milieuvriendelijk alternatief dat betaalbaar is en niet gelijk op een aquarium lijkt). En om nu van al onze gasten de contactgevens te moeten noteren is wel een redelijke inbreuk op de privacy die wij willen bieden.

Ventilatiesysteem
Blijft over, ventileren, heel goed ventileren. Bij goed ventileren voorkom je dat hinderlijke en schadelijke stoffen in een ruimte blijven hangen. Een raampje open zetten is dus niet ventileren, dat is luchten. Wij verversen de lucht in onze vergaderruimte onafgebroken via ons warmte-terugwin systeem (ComfoAir Q G4/ISO van Zehnder). Het lijkt vrij eenvoudig, maar is dit (uiteraard) niet. We zuigen de gebruikte lucht boven in de ruimte af (warme lucht stijgt op) en verversen deze met buitenlucht. De verse buitenlucht wordt gefilterd en daarna op temperatuur gebracht door gebruik te maken van de warmte van de binnenlucht. De luchtstromen lopen elk door een eigen buis en komen op geen enkel moment met elkaar in aanraking waardoor de lucht die wij laag inbrengen altijd fris en schoon is. Doordat we de buitenlucht filteren is het zelfs midden in het hooikoorts seizoen aangenaam aan boord.

Warmtewiel
Verschillende WTW-units maken gebruik van een warmtewiel. Hierbij komt de ‘gebruikte’ binnenlucht in contact met de schone buitenlucht. In verschillende wetenschappelijke artikelen wordt geadviseerd om het warmtewiel uit te schakelen. Onze WTW-unit gebruikt een andere technologie en heeft geen warmtewiel. Hierdoor kunnen wij blijven ventileren zoals we dat al deden.

Het is bewezen dat de kwaliteit van de binnenlucht veel invloed heeft op de productiviteit en gezondheid. Ons WTW systeem zorgt hiervoor en nog op een energiezuinige manier ook.

Filters
Er wordt veel geschreven over het HEPA filter. Dit is een ander filter dan dat wij aan boord hebben. HEPA is in de jaren 50 van de 21e eeuw op de consumentenmarkt gekomen. Daarvoor werden de filters voornamelijk in de ruimtevaart toegepast. Het principe van een HEPA filter is dat het de lucht filtert zodat deze opnieuw gebruikt kan worden, al dan niet met het toevoegen van verse lucht. Net als alle andere filters moet ook een HEPA filter goed onderhouden worden en periodiek vervangen worden om een goede filtering te blijven garanderen. Het nadeel van de filters is dat ze niet herbruikbaar zijn.

Onze filters zijn van een ander merk maar wel een gelijke dichtheid. De dichtheid zorgt ervoor dat schadelijke stoffen niet in de binnenruimte komen. Ook onze filters maken de lucht schoon met het verschil dat wij de lucht van buiten aanvoeren en niets van de gebruikte binnenlucht hergebruiken. Onze filters worden van een ander materiaal gemaakt dat wel te recyclen is aangezien ook wij regelmatig de filters vervangen om een gezond klimaat aan boord te houden.

Of het HEPA filter nu beter is dan ons filter weten wij niet. Laten we er van uit gaan dat we allemaal ons best doen om de lucht in onze ruimtes zo schoon en veilig mogelijk te houden. Zodat we hopelijk binnenkort weer gasten aan boord kunnen verwelkomen zonder maatregelen te hoeven treffen anders dan goede koffie, werkend internet en een heerlijke lunch.