We hebben er al veel en vaak overgeschreven; hoe De Vooruitgang is gebouwd. Over onze doelstellingen, over waar komen de spullen en materialen vandaan en hoe zijn deze toegepast. Maar…. Een boot bouw je niet met spullen. Een boot bouw je met mensen. Hoe hebben deze mensen de bouw van De Vooruitgang ervaren.

Staalwerk

De twee mensen die ik, door drukke agenda’s aan beide kanten, niet meer heb gesproken maar die wel de eerste basis aan het schip hebben gelegd zijn Tonko en Dirk. Zij hebben in de brandende zon van de eerste zomer dat we aan de bouw begonnen, al het staalwerk voor hun rekening genomen. Gewapend met snijbrander, lasapparaat en krijtje hebben zij, op het oog, de lijn van het schip opgebouwd, het verlaagde achterdek gemaakt en hebben ze samen gepast of er überhaupt twee mensen in de voetenkuip / het voetenbad op het voordek zouden passen. Met in het achterhoofd de gulden snede is De Vooruitgang op het zicht gebouwd, daarin is ze al een uniek project. ‘een-derde en twee-derde’ is de kreet die ik die zomer het meest heb gehoord. En heel vaak een bulderend gelach van weer een goede, soms flauwe, opmerking of grap. Het strakke uiterlijk van het schip is geheel aan hen te danken.

Tijdens de proefvaarten in oktober 2020 heb ik Cees, Bas, Lodewijk en Folkert gevraagd hoe het eigenlijk is om een schip als De Vooruitgang te bouwen.

Cees

“Ik hoor Jorrit twee jaar geleden nog op het achterdek van de Deinemeid zeggen, volgens mij heb ik een schip gekocht,” Cees lacht er bij. Cees is de elektriciteit deskundige die vanaf het begin van aan betrokken is geweest bij de bouw van De Vooruitgang. Cees heeft het kloppend (zoemend) hart van het schip mede ontwikkeld en volledig werkend gemaakt. Zonder energie geen vooruitgang. “Ik kwam binnen bij een groep mensen waarvan ik op Jorrit en jou na niemand kende. De groep klopte, het werd een vriendengroep die een schip bouwde.” Cees heeft aan boord van de Deinemeid (ons zeilende woonschip) ook het volledige accupakket geïnstalleerd en ingeregeld. Hierdoor was hij al bekend met de werkwijze van Jorrit: “Ik ken maar weinig mensen die hun hoofd zo ver boven het maaiveld uit durven steken. Dat zie je aan een hoop innovativiteit hier aan boord.”

Folkert

Folkert van Econoord verteld dat De Vooruitgang een technische uitdaging was. “Om op een schip duurzame verwarming en koeling toe te passen door warmtepomptechniek, is voor ons bedrijf ook een verrijking van inzicht geweest. Met Jorrit samenwerken is vooral super omdat hij een idee heeft én dan gaan we samen kijken of het haalbaar is. Het zijn complexe technieken en zorgt voor nogal wat hersenkrakers waarbij een ruim denkvermogen absoluut belangrijk is. Alles is mogelijk maar de machines moeten het aankunnen. Uiteindelijk kom je er achter dat je met bestaande technieken veel meer kan dan dat er ooit gedaan is.”

Bas

Bas was op bijna elk vlak betrokken tijdens de bouw en dan voornamelijk bij de bouwbegeleiding en het installatiewerk. Het enige dat hij niet gedaan heeft is timmerwerk. “Ik vond het in het begin wel moeilijk om aan De Vooruitgang te werken. Ik heb een bepaalde manier van werken en van boten bouwen. Jorrit zijn werkwijze wijkt daar nogal vanaf. Dat maakte het in het begin lastig maar ik heb mijzelf daar aan over kunnen geven. Het is erg mooi om in deze duurzaamheidsfilosofie een schip te bouwen. Toen ik eenmaal door had dat ik als persoon een toevoeging kon zijn, kon ik er ook geheel mijn ei in kwijt. En kreeg ik steeds meer energie door het project!”

Lodewijk

Het meeste zichtwerk aan boord van De Vooruitgang is gedaan door Lodewijk en Jeroen , de scheepstimmermannen. “Dit was een leuk project. Het niveau was behoorlijk hoog, een mooie uitdaging. We hebben nieuwe dingen gedaan, nieuwe materialen gebruikt.” Lodewijk is begonnen met het leggen van de werkvloer en het grondhout. Jeroen is iets later op het project erbij gekomen om de rest van het interieur mee af te bouwen. “Het feit dat er met bamboe werd gewerkt was een mooie uitdaging. Ik heb wel eens een broodje op een bamboeplank gesmeerd maar dat was alles wat ik met bamboe had gedaan voordat ik aan De Vooruitgang ging meewerken.” Jeroen en Lodewijk geven beiden aan dat er een prima samenwerking was. “Je kon met elkaar overleggen, rekening met elkaar houden en gaande weg leer je elkaar en het project steeds beter kennen.”

Eindresultaat

Op de vraag of De Vooruitgang daadwerkelijk het schip is geworden dat wij allemaal voor ogen hadden zijn alle bouwers vrij duidelijk. Het eindresultaat is voor iedereen gelijk. Prachtig, leerzaam, uniek en bijzonder zijn de meest gebruikte termen. Bas: “We zijn er goed in geslaagd om zaken samen te brengen. Er zijn geen nieuwe innovaties uitgevonden voor dit project. We hebben onderdelen uit de woningbouw samengebracht aan boord van een schip. De innovatie is het samen brengen van bestaande technieken.” Lodewijk: “Ik ben erg tevreden. Als je als maker er bovenop zit zie je nog her en der een klein puntje dat anders gekund had maar dat ziet iemand anders (gelukkig) niet.” Folkert: “Ik denk dat we als bedrijf hiermee geen nieuwe klanten gaan bereiken. Wel is alles hier aan boord al uitgedokterd waardoor het een mooie showcase voor onze producten en technieken is. Dát in combinatie met de opgedane kennis maakt het zeker een waardevol project.” Cees is stellig “Ik denk dat dit schip veel meer gaat doen dan dat wie dan ook denkt. En op meerdere vlakken, niet alleen als eye-catcher. Ook als innovatief schip; een voorbeeld functie. Ik denk dat mensen dit idee fysiek gaan omarmen. Het schip past als een jas, het klopt, je voelt je op je gemak aan boord.”

Al die andere mensen

Uiteraard hebben er nog ontzettend veel andere mensen meegewerkt aan de bouw van De Vooruitgang. De schilders, de meneer van de elektromotor, de man van de hydrauliek, de mannen van de isolatie, de medewerkers en eigenaren van de diverse werven, de leveranciers van alles aan boord (van techniek tot theedoek), de keukenbouwers, de dames en heren die aan de niet technische kant enorm hebben meegedacht en gezocht naar de meest duurzame producten, de meubelmakers, de mensen die alle voorzieningen in de stuurhut hebben gebouwd, de man die de stuurhut en het buiten houtwerk heeft gemaakt, alle mensen die ons in het gehele proces hebben gesteund, geïnformeerd, geadviseerd en ons dingen hebben afgeraden…..

Wij zijn iedereen nog steeds elke dag dankbaar vooral het werk dat en alle inzet, liefde en lol die zij in het schip hebben gestopt. Dank jullie wel!