De belangrijkste brandstof van De Vooruitgang is de zon. Om deze te “vangen” hebben wij het hele dek voor en achter de stuurhut vol liggen met zonnepanelen. En niet zo maar panelen, zonnepanelen van het merk Sunpower. Deze Amerikaanse fabrikant verloor nipt de race om de zonnepanelen voor de ruimtevaartschepen van NASA en gelukkig maar want daardoor konden ze zich gaan toeleggen op super panelen die wij weer op ons dek kunnen leggen.

Het bijzondere aan deze zonnepanelen is dat, als er op een bepaald deel schaduw valt, niet het hele paneel minder oplevert maar alleen dat deel. Dat hebben uiteraard meer panelen. Daar wordt vaak per streng de capaciteit doorgegeven. Bij deze panelen gaat het per cel. Hierdoor levert het paneel ook als het niet helemaal in de zon ligt nog steeds een goed rendement. Deze techniek heet MAXIM. Het rendement van de panelen ligt boven de 21%. Dit is het hoogste rendement wat op het ogenblik commercieel verkrijgbaar is. Onze Nederlandse leverancier is Nautic Stroobos.

Om het rendement nog hoger te krijgen koelen we de zonnepanelen aan de onderkant met koelpanelen van Solar Energy Booster, welke hier in 2017 de Jan Terlouwprijs voor heeft ontvangen. Dit levert jaarlijks ongeveer 11% extra vermogen op. De warmte die daarbij vrijkomt gebruiken we weer om het schip van binnen te verwarmen. De restwarmte daarvan slaan we op in de vloer. Maar daar later heel veel meer over aangezien dat een van de meest innovatieve zaken aan boord is.

Het klinkt allemaal vrij simpel maar er zit een hoop techniek en heel veel denkwerk achter.

Doordat we de zonnepanelen op ons dek hebben liggen lijkt het als of het schip nog een ouderwetse luikenkap heeft die eraf kan om de lading in het ruim te krijgen. Het aanzien van De Vooruitgang is nog mooier geworden.