Wij bouwen een duurzaam schip. Waar let je dan op. Wat doe je wel, wat doe je niet. Lees mee over ons project en onze keuzes.

Vandaag in het kort de binnenkant

Het schip is natuurlijk mooi om te zien aan de buitenkant. De binnenkant is minstens net zo belangrijk. Hoe zorg je ervoor dat het interieur ruim blijft terwijl je toch genoeg kastruimte en vooral ook leefruimte overhoud. En hoe maak je dat zo duurzaam mogelijk.

Wij hebben gekozen om de ruimte ovaal in te timmeren. Zo krijg je een optische beleving van ruimte. Door de verlichting slim te plaatsen kunnen we optisch nog meer ruimte creëren. Door het gebruik van lichte kleuren en hier en daar een paar gekleurde accenten maken we de ruimte schijnbaar nog groter.

Het materiaal op de vloer en op de wanden is bamboe. Bamboe groeit ontzettend snel en neemt heel veel CO2 op. Daardoor past het helemaal in onze opvattingen over duurzaam en circulair bouwen. Ons schip krijgt van binnen niet het uiterlijk van een Balinees strandhuis maar wordt modern afgewerkt. De Bamboe wordt verwerkt tot platen die, net als gewoon hout, te verzagen zijn tot de juiste formaten. Meer informatie vind je op de site van Moso.

Onze tafel (en een deel van het interieur) wordt gemaakt door Erik Heere. Hij heeft een erg mooie ovale tafel ontworden die door een paar slimme handigheidjes ook kan worden opgedeeld in twee kleinere tafels die ook nog in hoogte versteld kunnen worden.

Het overgrote deel van het interieur, al het grondhout en de afwerking hiervan wordt gedaan door het scheepstimmerbedrijf van Lodewijk Meeter. Hij is gespecialiseerd in klassieke schepen. Nu zijn wij natuurlijk een klassiek schip met een respectabel bouwjaar van 1898, ons interieur wordt dat niet.

Volg de (ver)bouw van De Vooruitgang, het meest duurzame en varende vergaderschip van Nederland hier.