Na afgelopen keer ons verhaal over de zonnepanelen gaan we nu verder over hoe de panelen het schip voorzien van stroom, of zoals ‘vakmannen onder elkaar’ het noemen; spanning.

Spanningen

Aan boord van de vooruitgang zijn verschillende spanningen aanwezig. Allereerst is er een onderscheid in gelijkspanning (DC) en wisselspanning (AC). Om hier meer over te weten te komen klik HIER

Aan boord van De Vooruitgang hebben we lang nagedacht over de te gebruiken spanning. Voor de voortstuwing konden we kiezen uit beide soorten spanning.

  • Het nadeel van het gebruik van gelijkspanning is dat er dikke kabels nodig zijn om het verlies te beperken en wanneer je gebruik maat van een spanning boven de 48 V DC heb je speciale diploma’s nodig om alles te mogen aanleggen. Echter hoe hoger de spanning hoe minder dik de kabels en hoe minder verliezen.
  • Het voordeel van gelijkspanning is dat de zonnepanelen en de accu’s gelijkspanning leveren en je dus niet hoeft om te vormen van gelijkspanning naar wisselspanning, wat weer omzettingsverliezen als gevolg heeft. Bovendien is de meeste moderne verlichting ook gelijkspanning.

Uiteindelijk hebben we gekozen voor een wisselspanningsnet. De reden hiervoor is dat wij maar een beperkte tijd van de dag varen en het voordeel van een gelijkspanningsnet minder is dan bij continu varen. Bovendien hebben we de accu’s voor in het schip en staat de elektromotor achterin wat ons weer een dikke kabel scheelde. Daarnaast wilden we alles zelf kunnen aanleggen en mochten we niet boven de 48 V komen. Voor een goede gelijkstroom motor zouden we een 144 V, of nog beter een 400 V DC netwerk moeten aanleggen. Omdat we veel apparatuur gebruiken die werkt op wisselspanning, zoals de keukenapparatuur en de warmtepomp hebben we gekozen voor netwerk van 230 V AC.

Het hoofdnet

Het hoofdnet bestaat echter uit 400 V DC, ook wel krachtsroom genoemd. Dit wordt verkregen wanneer er 3 fasen van 230 V DC worden gecombineerd, (zie ook bovenstaande link). Op dit net zijn de warmtepomp, de voortstuwing en de stoomoven aangesloten. Bovendien is ook de walvoeding 400 V, waardoor we, indien nodig, de accu’s in 1 nacht kunnen opladen.

Voor alle apparatuur op gelijkstroom hebben we nog een apart net aangelegd van 48 DC. Hierop zijn de accu’s en de zonnepanelen aangesloten. Met een DC / DC omvormer kunnen we hier waar nodig 24 V van maken. Dit is de spanning waar de meeste navigatie apparatuur en pompen op draaien. Ook de LED-verlichting draait op 24V.

Schematische weergave stroomoverzicht

2019-Stroomoverzicht-de-vooruitgang

Wat op welke voltage

Op 400 V AC hebben wij de hoofdmotor en de boegschroef. Ook de warmtepomp en de stoomoven zitten op deze voltage. Op 230 V AC staan de koelkasten, de keukenapparatuur, alle audio en video en de WTW (warmte terugwin installatie). Op 48 V DC zitten de zonnepanelen en de accu’s. En tot slot op 24 V DC de verlichting en de navigatie apparatuur