Wij bouwen een duurzaam schip. Waar let je dan op. Wat doe je wel, wat doe je niet. Een kleine blik in onze keuken.

Volgens mij is duurzaam bouwen en exploiteren gebruik maken van dat wat voorradig is. Materialen gebruiken die bijna of helemaal geen impact op het milieu hebben. Bij alles wat je doet nadenken of, dat wat je gebruikt, kan worden hergebruikt dan wel niet kan worden gerecycled. Hoe doe je dat met een boot. Dat is eigenlijk heel eenvoudig. Of in ieder geval, zo lijkt het.

Deel 1

De romp

Wij beginnen met een casco. Ons schip is in 1898 gebouwd van staal. Dit is al een eerste stap in hergebruik van bestaande middelen. Het vlak, zeg maar de bodem, is vervangen en ook in de opbouw hebben we een hoop staalwerk verzet. Al het oude staal dat van het schip is gesloopt is voor hergebruik naar de sloperij gegaan. Dat wat we aan nieuw staal hebben gebruikt is bijna gelijk aan dat wat vervangen moest worden.

Daarna is het schip gestraald en gespoten. Beide keren niet het meest lekkere voor het milieu. Toch hebben we ook hier gekeken naar de meest circulaire of duurzame manier. Bij Multiship in Harlingen wordt het straalgrit hergebruikt. Voor de verf hebben we gekozen voor Hempel. Van een verffabrikant verwacht je het misschien niet maar Hempel is een bedrijf dat vind dat de verfindustrie ook bij moet dragen aan beter een milieu. Dit doen ze onder andere door verfmogelijkheden op waterbasis te onderzoeken en te ontwikkelen en door hun coatings zo te ontwikkelen dat de levensduur van het geverfde langer is.

Voel je vrij om op onze site verder de bouw van De Vooruitgang, het meest duurzame en varende vergaderschip van Nederland te volgen.