Het was al weer een paar weken geleden dat ik aan boord van ons schip was. Elke avond kreeg ik aan de keukentafel wel een beeld van al dat gebeurd was aan de hand van verhalen, technische schema’s en foto’s maar dat is toch anders dan alles in het echt zien.

En wat wordt het mooi! Het lijkt wel of de ruimte groter is geworden in plaats van kleiner en dat ondanks dat er echt wel minder ruimte is. Het schip is geïsoleerd, de binnenwanden zijn opgezet. De spudpalen zijn geïnstalleerd en de elektromotor ligt op zijn plaats. Dat laatste vind ik een super vooruitgang. De aandrijving ligt in basis klaar. Nu moet alles nog wel aangesloten worden. En uiteraard moet het dek nog vol met zonnepanelen en de accu’s in de machinekamer worden geplaatst en aangesloten want anders ligt die motor daar ook maar een beetje voor de sier en komen we niet vooruit.

De elektromotor

Omdat we van de keuringsdienst een tweede aandrijfmogelijkheid moeten hebben is er ook een generator geplaatst. Deze kan de accu’s voorzien van stroom op het moment dat de zonnepanelen niets opleveren of we om een andere reden geen stroom hebben. Wij hopen dat onze zonnepanelen voldoende gaan zijn, maar eisen zijn eisen. Om de generator ook duurzaam te houden, loopt deze op Blauwe Diesel. Een mooi en duurzaam product maar wat is het nu precies.

De generator zonder geluiddempende kast

De vraag en antwoordpagina van Future Fuels geeft een goed beeld.

Blauwe Diesel is een duurzame synthetische brandstof. Gewone diesel wordt gemaakt van aardolie of aardgas. Wij noemen dit fossiele dieselproducten. Blauwe Diesel wordt niet gemaakt van aardolie of aardgas. Daarom noemen wij Blauwe Diesel fossielvrij. Deze fossielvrije diesel wordt volledig gemaakt van hernieuwbare grondstoffen. Je kunt zonder aanpassing van de motor op Blauwe Diesel varen. Daarnaast is Blauwe Diesel ook nog eens CO2-neutraal, emissiearm en biologisch afbreekbaar. Dat willen wij graag op De Vooruitgang.

Blauwe Diesel is een zuivere vloeistof, een brandstof met een heel hoog cetaangetal. Het hoge cetaangetal zorgt ervoor dat de zuivere vloeistof sneller en dus veel schoner verbrandt dan fossiele diesel. Het gevolg hiervan is dat Blauwe Diesel na verbranding bijna geen uitlaatgassen meer produceert. Kortom, emissiearm.

In een vergelijking; normale diesel heeft een uitstoot van 129 gram CO2 per opgewekte kilo Watt, benzine 130 gram CO2, elektriciteit uit grijze stroom (via een centrale op kolen, gas of olie opgewekt) 58 gram CO2 en Blauwe Diesel 13 gram CO2 . Dat scheelt nogal. Als wij varen op onze zonnepanelen dan hebben wij een uitstoot van 0 gram CO2. Dat is natuurlijk onze insteek.

Groene stroom noemen we vaak klimaatneutraal, omdat tijdens het rijden van een elektrische auto op groene stroom er geen CO2 wordt uitgestoten. (Over het laden van de elektrische auto heb ik wel mijn bedenkingen maar daarbij wijst de tijd hopelijk uit dat ook dat volledig duurzaam gaat gebeuren.) Bij Blauwe Diesel wordt door de groei van de plant die als grondstof wordt gebruikt de CO2 eerst onttrokken uit de lucht. Pas bij het verbranden van de Blauwe Diesel komt deze CO2 weer terug in de lucht. Bij het verbranden van Blauwe Diesel voegen we dus geen extra CO2 toe aan het milieu.

Blauwe Diesel wordt gemaakt van plantaardige oliën die eerst een voedseldoel hebben gehad. Denk hierbij aan koolzaad- en lijnzaadolie. Nu mag tegenwoordig dat wat voor voedsel is gebruikt niet meer zomaar gebruikt worden om brandstof van te maken dus is het proces aangepast. Er wordt nu gebruik gemaakt van de plantaardige afvaloliën uit de voedingsmiddelen industrie. Wat ik dan weer leuk vind is om te lezen is dat de brandstof waar De Vooruitgang haar generator op draait gemaakt wordt van dat wat ze als vrachtschip in het vorige leven heeft vervoerd; lijnzaad

Blauwe Diesel is er in diverse samenstellingen. Je kunt varen op 100% Blauwe Diesel, de zogenoemde Blauwe Diesel 100, of je kunt kiezen voor een mengsel van Blauwe Diesel en fossiele diesel, de zogenoemde 20 t/m 50. Wij kiezen aan boord van De Vooruitgang uiteraard voor de 100%, hier hebben we de generator ook op geselecteerd.

Een leuk weetje is dat de tankauto die de brandstof bij ons aan boord brengt ook op Blauwe Diesel rijdt. Zo is deze hele aanvoerlijn ook nog eens duurzaam.

Wil je nog meer weten? Surf eens naar de pagina van Future Fuels. En heb je geen boot maar rij je wel in een dieselauto… Daar kan je het natuurlijk ook gewoon in gebruiken. (check dit wel even bij de leverancier van de auto).