Toen we in januari 2018 De Vooruitgang als wrak in Amsterdam zagen, wisten we dat ze kon drijven. Er zat een nieuw vlak onder dus dat zat wel snor. Tijdens de koude overtocht in maart 2018 hield ze zich ook goed achter de sleepboot het IJsselmeer over. Het meeste staalwerk is gedaan terwijl het schip in het water lag maar daarna heeft ze ongeveer vier maanden op de kant gelegen in een warme loods. Eerst gestraald daarna gespoten en er is een hoop interieur en installatiewerk voorbereidt en in gang gezet. Elke keer als we het schip zagen was er wel iets raars.. Een schip hoort te drijven, te varen.

      

Vandaag, iets meer dan een jaar nadat ze in Friesland aankwam, is De Vooruitgang weer in het water gegaan. Ze gaat naar de laatste werf waar het interieur en het installatiewerk worden afgemaakt. Op eigen kracht komt ze er nog niet. Gelukkig zijn er genoeg bootjes die ons schip zo’n 1000 meter verderop de loods van de SRF in Harlingen binnen kunnen varen. Het voordeel hier is dat we in het water blijven liggen. Dat scheelt enorm in het trap op en af klimmen voor de mannen en vrouwen die het laatste stuk werk gaan doen.

Binnenkort ziet De Vooruitgang er helemaal anders uit; haar dek vol zonnepanelen, de stuurhut op zijn plaats en al dat er binnen moet gebeuren ook weer verder af.