Woensdag 7 november zijn we vertrokken met De Vooruitgang naar Den Helder. Aankomend weekend is de Traditionele Schepenbeurs waar we ons schip, en in dit geval, vooral de verwarming aan boord, laten zien zodat andere scheepsbewoners er hun voordeel uit kunnen halen. Van Akkrum naar Den Helder is het ongeveer 75 kilometer over het water (40 nautische mijlen)

De route van Akkrum naar Den Oever

Hoe vaart dat nu een elektrisch schip.

Op de eerste plaats geruisloos. Je hoort alleen schroefwater en als je binnen bent én heel goed luistert kan je de frequentieregelaar van de motor horen. Verder is het super stil.

De Vooruitgang is om 10.30 uur vertrokken uit Akkrum en met een gangetje van rond de 5 knopen (zo’n 9 km per uur) op weg gegaan naar Den Oever. Na een korte tussenstop van 40 minuten in Heeg voor een paar aanpassingen aan de warmtepomp voor de verwarming en het bakken van een goede uitsmijter (als je dan toch stil ligt) was De Vooruitgang rond 15.00 uur in Stavoren. Daar ging ze door de sluis en verder over het IJsselmeer naar Den Oever. Om 19.35 lag De Vooruitgang in de Waddenhaven van Den Oever weer aan de stroom.

Het verbruik

De accucapaciteit bij de start.
De accucapaciteit bij aankomst.

We hebben 120 kWh aan accucapaciteit. Zoals te zien is in de schema’s vertrok De Vooruitgang met nagenoeg volle accu’s (96% vol) bij aankomst hadden de accu’s nog een percentage van 16%. Onderweg heeft de zon ook nog wat bijgeleverd aan de stroomvoorziening. (de gele balkjes in het schema)

In Den Oever hebben we in 6 uur de accu’s weer bijgeladen op de walstroom. Om 01.30 uur waren de accu’s weer helemaal vol.

De tijd van het laden op een 32 ampère aansluiting.

Laatste stuk

Donderdagochtend hebben we het laatste stuk van Den Oever naar Den Helder gevaren. Hier hebben we naast de accu’s ook gebruik gemaakt van de ebstroom. We zijn om 8.30 uur vertrokken. Om 10.30 uur lag De Vooruitgang bij Willemsoord. We hebben op het Wad wel iets harder gevaren. Op het binnenwater voeren we ongeveer 10 kWh per uur (5 knopen / 9 km per uur). Op het wad hebben we 16 kWh per uur gevaren (6 knopen / 11 km per uur en een dikke knoop stroom mee (totaal iets meer dan 12 km per uur).

Verbruik

De eerste lange vaart van De Vooruitgang heeft iets langer dan 11 uur geduurd. We hebben 151 kWh aan stroom verbruikt waarvan we 10 kWh zelf hebben opgewekt tijdens de vaart. We hebben hierdoor ongeveer 55 liter gewone diesel bespaard, dat is ongeveer € 77,00 (met rode diesel ongeveer € 59,00). Het laden van het schip met walstroom kostte ons € 30,00. Niet slecht al zeggen we zelf.

(NB: er wel van uitgaand dat de stroom die we in Den Oever hebben ingenomen niet uit fossiele brandstoffen is opgewekt.)