Met al het verschrikkelijke nieuws rondom de Corona situatie vergeten we misschien wel een beetje het goede nieuws uit die andere hoek die ook belangrijk is, het energieverbruik en de energietransitie. Wij hebben De Vooruitgang gebouwd vanuit het idee dat het ook op het water mogelijk moet zijn om energieneutraal te zijn en een minimum aan CO2 uitstoot te hebben. De afgelopen twee weken hebben wij dat gezien wat we eerder alleen berekend hadden.

We hebben de gegevens van De Vooruitgang naast die van ons woonschip de Deinemeid gelegd. Deze delen wij graag om te laten zien wat de verschillen zijn en in hoeverre wij onze doelstellingen van 0 op de meter halen.

Verschillen De Vooruitgang en Deinemeid

Als eerste de verschillen tussen de beide schepen. De Vooruitgang is vele malen beter geïsoleerd dan de Deinemeid hoewel ook daar al meer isolatie is gebruikt dan de standaard is. Daarnaast draait De Vooruitgang geheel op zonne-energie aangevuld met groene stroom vanaf de wal mocht dat mogelijk zijn. De Deinemeid heeft de wal nodig om in haar energiebehoefte te voorzien. Vooral ook omdat op De Vooruitgang 22 zonnepanelen liggen en op de Deinemeid ‘slechts’ vijf, plus een warmtewisselaar voor het warme water.

Zonkracht

Het eerste dat opvallend is, is de luchtkwaliteit. Doordat er weinig luchtverontreiniging is, ontstaan er ook minder wolken. Daarbij is het de afgelopen dagen prachtig weer is. Zonnig en niet te warm. Doordat de zon aan kracht wint, maar de omgeving nog redelijk koel is presteren al onze zonnepanelen op beide schepen fantastisch. Daarnaast koelen we de panelen op De Vooruitgang om het rendement zo hoog mogelijk te houden. De warmte die we uit de koeling halen gebruiken we om de PCM’s in de vloer te laden. De warmtepomp moet in de avonduren nog wel bijspringen, aangezien de inregeling nog niet helemaal optimaal is. (Mooi project voor komende week.) Op de Deinemeid zien we dat de panelen overdag zoveel opleveren dat we in het verbruik de accu’s volhouden en we zelfs terug leveren aan de wal. De Vooruitgang ligt niet aan de walstroom dus kan niet terug leveren.

Warmteverlies

Het tweede dat we zien is dat op de beide schepen door de isolatie het warmteverlies aanzienlijk laag is. De Vooruitgang spant hierin de kroon door overdag minimaal gebruik te hoeven maken van de warmtepomp om te verwarmen. Aan boord van de Deinemeid springt op deze zonnige dagen de warmtepomp helemaal niet aan. In de avonduren daarin tegen gebruikt de Deinemeid meer energie om het schip te verwarmen.

Monitoring

Het verbruik van de beschikbare energie op De Vooruitgang is goed te merken door alle slimme meters die we hebben. Op de Deinemeid springt de walstroom bij op het moment dat we te kort komen dus dit is iets minder goed te monitoren.

Je ziet op De Vooruitgang dat de zon op het moment de accu’s bijna helemaal kan bijladen overdag. Door de nog koude nachten hebben we wel een verlies aan energie voor de verwarming maar dit wordt voor 95% gecompenseerd door de zon overdag. We hebben de afgelopen week eenmaal De Vooruitgang bij moeten laden (de accu’s waren nog 50% vol) met walstroom tot het punt waarop de accu’s weer helemaal vol zaten.

Verwachtingen

Wij weten dat we de aankomende zomer geheel zonder stroom van de wal kunnen doorbrengen. Het is wel heel tof om te zien dat we dat nu niet alleen berekend zien maar dat het ook in de praktijk klopt. En nog eerder dan berekend. Onze verwachting was vanaf half april, maar we zien nu dat we het bijna redden ondanks de nachtvorst. Als we de inregeling kloppend hebben verwachten we dat we het helemaal halen.

We mogen dan wel stil aan de wal liggen of zonder gasten een rondje oefenvaren, het blijft fantastisch om te zien dat al waar we twee jaar aan hebben gebouwd en over hebben gerekend daadwerkelijk in de praktijk echt kan, energie-neutraal zijn óp het water.

20200406-Dagopbrengst-zonnepanelen-2